06-53399508 / 06-23396569

Waarom is de periode na het afvallen zo moeilijk?

3 juli 2017 / Herstel, Training, Voeding
Waarom is de periode na het afvallen zo moeilijk?

We werken met periodes van maximaal 12 weken afvallen. In deze weken is de focus op de weegschaal, de juiste hoeveelheden voeding en intensieve sport momenten enorm groot. Heb je dit nog niet eerder gedaan? Denk er dan niet te licht over. Het is een periode waarbij je je 100% inzet, en je je volledig aan je schema’s houdt, voor een optimaal resultaat. Dat betekent dat je het gedurende deze weken moeilijk gaat krijgen. Je krijgt momenten dat je wilt stoppen, en dat je jezelf afvraagt waar je het voor doet. Maar, 12 weken is een periode wat te overzien valt. In deze periode is het mogelijk om je te blijven focussen op je doel. Belangrijk is ook om te weten dat je gezondheid in een dergelijke periode niet in het geding komt, maar het is wel lang genoeg om grote veranderingen te weeg te brengen.

Na deze 12 weken adviseren wij om een periode op onderhoud te zitten. Wat houdt dat precies in, en waarom raden we dat aan?
Afvallen is stressvol, zowel fysiek als mentaal. Gedurende de weken vorderen, wordt je hoeveelheid voeding langzaam verminderd, waardoor je metabolisme vertraagd. Deze moet na je periode van afvallen weer op gang komen. Dit betekent dat je weer meer moet gaan eten. Daarbij moet je fysiek, maar ook psychisch weer gaan ontspannen. Teveel langdurige stress is schadelijk voor je, dat weten we allemaal. Nu is het doel is om je huidige gewicht te handhaven. Maar dit blijkt in de praktijk erg moeilijk. Waar komt dat nou door? En hoe kan je je huidige gewicht handhaven zonder al teveel stress?

Het aller belangrijkste is het hebben van een doel. Wat is je doel? Wat je is je doel op korte termijn, en wat is je doel op langer termijn? Dat is het aller belangrijkste om succesvol te zijn én te blijven. Je hebt je eerste doel behaald, namelijk de 12 weken afvallen. Maar nu?
Nu is de focus van wekelijks afvallen niet meer het doel. Daarbij heb je lange periode gekend van trek, het afslaan van maaltijden bij familie, vrienden en collega’s,  en was je focus puur en alleen op gezond eten gericht. Nu kan je weer ‘ normaal’ gaan doen, toch?
Ons antwoord: Nee. Als jij je harde werk als sneeuw voor de zon wil zien verdwijnen, moet je weer je oude gewoontes oppakken en op die manier verder leven. Wil je je harde werken in stand houden? Dan moet je je oude gewoontes voorgoed achter je laten. De reden dat je niet opeens weer een enorme hoeveelheid voeding naar binnen kan werken, is om het feit dat je lichaam zal al het extra eten (vooral nu), wil vast houden. Zeker wanneer dit in grote getalen naar binnen gewerkt wordt. Onze hersenen zijn zo gemaakt dat ze ons zo snel mogelijk weer naar het oude en vertrouwde gewicht willen krijgen. Niet zo gek dat je tijdens, maar ook vlak na je periode van afvallen vooral zin hebt in patat, taart, koeken, donuts, spareribs, en een broodje Donner. Je hersenen weten als geen ander dat daar de meeste calorieën in zitten, waardoor je snel weer op je oude gewicht terug komt. Je lichaam heeft deze 12 weken namelijk als stress ervaren, zoals we al eerder zeiden. Je lichaam ervaart je nieuwe gewicht (nog) niet als prettig, ook al ervaar jij dat wel zo. Je lichaam denkt maar aan één ding, en dat is overleven. Omdat jij de afgelopen weken zoveel kilo vet bent kwijt geraakt, is je lichaam van slag en bereid zich voor op het aller ergste. Daarom zal het alle mogelijkheden aangrijpen om te overleven.

Dus hoe pak je het dan aan na je afvalperiode?
Het aller belangrijkste is dat je weer stap voor stap je voeding gaat opbouwen. Dit doe je precies op dezelfde manier als hoe we de voeding ook hebben afgebouwd de afgelopen 12 weken. Omdat je dit langzaam doet(ongeveer 200-400 kcal per keer) zal je lichaam de extra calorieën accepteren. Daarbij versneld je metabolisme weer, waardoor je na een aantal weken nog steeds positieve lichamelijke veranderingen blijft zien, en misschien zelfs wel afvalt. Je lichaam krijgt weer meer voeding, je krijgt meer energie en je trek gevoel wordt minder. Blijf je op gewicht, of val je wat af? Dan kan je na ongeveer twee weken nog wat meer eten toevoegen. Doe dit niet na 2/3 dagen, maar heb geduld. Je lichaam moet de extra hoeveelheid voeding wel kunnen verwerken.
Verhoog je voeding net zolang, totdat je weer bij het begin van je schema bent aangekomen, of als je merkt dat je stabiel blijft of zelfs wat begint aan te komen. Daarom is het van belang dat je jezelf wekelijks blijft wegen, en meten. Het kan goed zijn dat je nu iets minder moet eten om op je nieuwe gewicht te blijven. Klinkt logisch, zeker als je 10 kilo minder weegt dan daarvoor.

Maar hoe zit het dan met ongezonde maaltijden, uiteten etc?
Wat velen doen, en wat we absoluut afraden, is een aantal dagen alles te eten wat los en vast zit. Dit verpest een groot deel van je harde werken! Natuurlijk is het belangrijk om nu weer wat relaxter om te gaan met voeding. 1-2 vrije maaltijden per week is geen enkel probleem, mits je niet helemaal los gaat tijdens deze maaltijd.  Wat je ook kan doen, is de maaltijden die je eet (ongeveer) uitrekenen. Hierdoor voorkom je dat je opeens veel meer calorieën eet. Tijdens een periode van afvallen eet je minder calorieën en dan kies je liever voor een hele bak vol groenten, bonen, kip, avocado en rijst, dan een donut en een beker chocomelk. Maar dat zou in je onderhoudsperiode wel een keuze kunnen zijn. Door de maaltijd uit te rekenen krijg je geen overschot aan calorieën binnen, maar kan je wel een ongezondere maaltijd eten, terwijl je je nieuwe gewicht in stand houdt. Want zoals jullie hopelijk wel weten, kom je niet aan van appeltaart of chocolade, maar kom je aan als je meer calorieën binnen krijgt dan je verbrand. Je kan dus dik worden van te veel rijst, avocado en kip, en afvallen met appeltaart. Maar dat is weer een heel ander onderwerp.

Kom je snel aan? Dan zal je na het afvallen veel rekening met je voeding moeten houden. Zeker de eerste 6-10 weken zal je lichaam er alles aan doen om weer terug te gaan naar het oude gewicht. Daarna zal je lichaam je nieuwe gewicht accepteren, en zal het makkelijker gehandhaafd kunnen worden.
Als het voor jou belangrijk is om op de langer termijn fit te zijn, en lichamelijke doelen te blijven behalen, dan zal je deze manier van eten moeten zien in te passen in je dagelijks leven. Zeker wanneer je doel is om te presteren, is het belangrijk dat de basis van je voeding uit goede producten bestaan. Je lichaam zal deze voedingsmiddelen veel beter en sneller kunnen opnemen dan ongezondere voeding. Alle energie die je lichaam kwijt is aan het verteren van je voeding, is energie die je niet in je training, of andere belangrijke onderdelen van je leven kan investeren, zoals je gezin, opleiding en werk. Dus zorg dat je voeding over het algemeen ‘on point’ is.

Leave a Comment

*Required fields Please validate the required fields


Warning: sprintf(): Too few arguments in /home/foodlif5/public_html/wp-content/plugins/oitentaecinco-shortcodes/shortcodes/post-navigation.php on line 89