06-53399508 / 06-23396569

Zijn eiwitshakes een ‘wondermiddel’ om af te vallen?

1 november 2017 / Herstel, Voeding
Zijn eiwitshakes een ‘wondermiddel’ om af te vallen?

Wat velen graag willen geloven, is dat er een wondermiddel bestaat om af te vallen. Het doel is om veel af te vallen, en het liefst zo snel mogelijk. Er worden maandelijks meer dan honderden euro’s uitgegeven aan verschillende soorten supplementen, omdat deze wonderen zouden verrichten. Maar zijn eiwitshakes dat wondermiddel waar je naar op zoek bent?

Het antwoord op deze vraag is: Nee, eiwitshakes verrichten geen wonderen. Wat er gebeurt is dat een maaltijd compleet vervangen wordt door een eiwitshake. De calorie inname van een eiwitshake is ongeveer 90-120 kcal, terwijl een hele maaltijd als snel tussen de 200-500 kcal bevat. Stel je voor dat je drie keer per dag een maaltijd vervangt door een eiwitshake. Je krijgt dan ruim 200-900 calorieën minder binnen per dag. Dát is de reden waarom je afvalt. Daarbij krijg je minder koolhydraten binnen, want je hebt je broodje tijdens de lunch, en je muesli tijdens je ontbijt vervangen door je eiwitshake. Koolhydraten zorgen ervoor dat je vocht vast houdt. Doordat je de afgelopen dagen/weken minder koolhydraten hebt gegeten, houd je minder vocht vast. Hierdoor verlies je dus ook nog wat watergewicht. Het resultaat is, een lichter gewicht op de weegschaal.
Dit betekent niet dat je opeens alle koolhydraten uit je voeding moet schrappen. Je hebt voldoende koolhydraten nodig om te kunnen functioneren. Daarnaast is het verminderen van je watergehalte niet je uiteindelijke doel, maar het verlagen van je vetpercentage.

Doen de eiwitten uit een eiwitshake meer  dan een stukje kalkoen? Nee. In een stukje kalkoen van 100 gr zit 20 gram eiwit. In een eiwitshake (schepje van ongeveer 20 gram) zit ook 20 gram eiwit. In het kort gezegd, maakt het dus niet uit of je een eiwitshake neemt, of een stukje kalkoen eet, zolang je maar de juiste hoeveelheid eiwitten binnen krijgt.

Je valt door de eiwitten uit eiwitshakes dus niet opeens af, maar je valt af omdat je langere tijd onder je energiebehoefte zit. Daarbij is beweging een pré, maar ook zonder training kan je afvallen. Eiwitshakes kunnen een hulpmiddel zijn naast je gewone voeding, omdat ze snel voor veel eiwitten zorgen. En voor de niet zo grote eters onder ons, drinkt het gemakkelijk weg.

Andere eiwitrijke producten
In eieren, kip, vis, kaas en kwark zitten ook relatief veel eiwitten. Het is algemeen bekend dat de voeding van de gemiddelde Nederlander bestaat uit te weinig eiwitten, en teveel uit koolhydraten en vetten.  Kijk maar eens wat er tijdens een lunch bij een vergadering geserveerd wordt: Broodjes (met een klein beetje kipfilet als je gelukt hebt), gevulde wraps, smoothies, fruit etc. Ook al wordt er gebruik gemaakt van gezonde producten, het zijn vrijwel allemaal koolhydraten, én vetten.
Kijk maar eens rond  bij een tankstation. Het is vrijwel onmogelijk om iets te kiezen waarbij het eiwitgehalte hoog is, zonder dat er veel vetten en koolhydraten in zitten. Dát is wat het moeilijk maakt om voldoende eiwitten te eten. Op dit soort momenten is een eiwit shake een goed alternatief, en makkelijk om onderweg mee te nemen.

Waarom zijn eiwitten nog meer goed?
We gaat even iets dieper op de stof in. Eiwit is hét belangrijkste macronutriënt voor de samenstelling van het lichaam. Je spieren worden er letterlijk van gemaakt.
Eiwitten (of liever de aminozuren) bouwen de spieren in onderdelen op. Eiwitten leveren de bouwstenen voor spiergroei, maar leveren ook de aminozuren die er voor zorgen dat spierafbraak wordt verminderd. Eiwit bouwt alle nieuwe spieren, én voorkomt dat bestaande spieren verloren gaan of afbreken. Beide zijn essentieel bij het ontwikkelen en behouden van spiermassa, en het minimaliseren van vet.

Daarnaast zorgen eiwitten er voor dat je een langer verzadigd gevoel hebt. Dit kan één van de reden zijn waarom het je lukt om minder snel een ongezonde keuze te maken.  Je weet zelf hoe moeilijk het is om een gezonde keuze te maken als je in de supermarkt loopt, terwijl je trek hebt.

Daarbij is de waterinname een belangrijk onderdeel van het geheel. Wanneer je een eiwitshake neemt, meng je deze meestal met water. Doordat je 2-3 shakes per dag drinkt, drink je automatisch meer water. Het drinken van water heeft veel verschillende voordelen, waaronder het hebben van een voller gevoel. Het is namelijk lastig om het gevoel van dorst of trek te onderscheiden. Vraag jezelf eerst af of je trek hebt, of dat je wellicht te weinig hebt gedronken. Zorg er daarom voor dat je regelmatig en voldoende water drinkt gedurende de dag.  Daarnaast reinigt water je lichaam, én zorgt het voor een betere ontlasting.

Aanbod
Er zijn veel verschillende eiwit shakes op de markt.

  1. Eiwit shakes à Deze worden vaak gebruikt door fitnessers of andere sporters. Dit zijn shakes waarbij het eiwitgehalte hoog is, en verder minimale vetten en koolhydraten bevatten.
  2. Maaltijd shakes à Deze worden vaak gebruikt door mensen die graag willen aankomen, of omdat het makkelijk is als maaltijdvervanger. Deze shakes bevatten eiwitten + koolhydraten.
  3. “Dieet” shakes à Je kent vast wel een aantal merken. De inhoud verschilt niet met die van een gewone eiwit shake, maar het label vertelt je dat de shake wonderen doet.

Maar de eiwit shakes zijn toch zeker wel hét geheim om beter te presteren?
Wanneer je beter wilt presteren, is het van belang dat je voldoende eiwitten binnen krijgt, en daarnaast is de inname van koolhydraten én vetten belangrijk. Het totale plaatje moet kloppen.

Maar, er zit wel verschil in het sóórt eiwit. Een whey eiwit, wat velen gebruiken, is een makkelijk opneembaar eiwit. Daarom adviseren wij om de whey eiwit shake rondom/tijdens de training te nemen. Combineer deze eiwit shake met dextrose, en je voorziet je lichaam van een shake waarmee het zich snel kan voeden en herstellen. Door de snelle werking van beide, is het ideaal om rondom je training te nemen. Daarnaast versterkt de combinatie  eiwit-koolhydraat elkaar in de opname.

Maar je hebt ook eiwitten die juist langzaam opnemen/afgeven. Dit is bijvoorbeeld caseïne. Dit is ook een eiwit dat verkrijgbaar is in poeder vorm, om een shake van te maken. Caseïne heeft dezelfde werking als bijvoorbeeld hüttenkäse en kwark. Dit is zijn ook ‘langzame’ eiwitten. Deze eiwitten zijn ideaal voor het slapen gaan, aangezien je dan niet de mogelijkheid hebt om na 3-5 uur opnieuw een maaltijd te nemen. De caseïne eiwitten vormen een soort gel in je maag. Door de langzame opname, en constante aanvoer van eiwitten heeft je lichaam langer een voorraad van eiwitten beschikbaar om zich zoveel mogelijk te herstellen gedurende de nacht.

Toch zijn er veel mensen die allergisch reageren op kwark of caseïne, dan is het ook mogelijk om een ander soort eiwit te nemen voor het slapen gaan, bijvoorbeeld kip of een plantaardige eiwitshake. Om je herstel je optimaliseren adviseren wij om ten aller tijde ervoor te zorgen dat je nog een maaltijd met eiwitten neemt voordat je gaat slapen.

 

 


Warning: sprintf(): Too few arguments in /home/foodlif5/public_html/wp-content/plugins/oitentaecinco-shortcodes/shortcodes/post-navigation.php on line 89