Blog: De 5/2 regel.

Dit herkennen jullie vast wel. Maandag begin je met frisse moed aan je gezondere lifestyle. Je eet gezonde maaltijden, je gaat ‘s avonds sporten, en zelfs redelijk op tijd naar bed. Dinsdag lukt het gezonde eten ook nog. Op woensdag kijk je uit naar het weekend, je hoeft nog maar 2 dagen te werken. Je hebt al drie dagen geen tussendoortjes genomen. Je bent trots op jezelf, en de gezonde maaltijden smaken prima. Maar… stiekem zagen die muffins van je collega er ook wel verleidelijk uit. Je vraagt jezelf af of je er ook ééntje zou nemen. Nee, je sluit een deal met jezelf. De hele week gezond blijven eten, en in het weekend mag je een muffin halen als traktatie. Voor nu nog even doorzetten.

Vrijdag middag, lekker naar huis. Eindelijk weekend. Tijd om leuke dingen te doen met familie en vrienden, of gewoon even helemaal niks. En dan? Omdat je zo gezond heb gegeten de hele week, kan je in het weekend wel wat ongezonds nemen toch? Je hebt die muffin nog te goed..
Maar bij hoeveel ongezonde maaltijden blijft dat dan? Houd je het bij 1 maaltijd, of worden het er meer?

Door de weeks gezond eten en in het weekend hoef je niet zo streng te doen. Dat wordt ook wel de 5/2 regel genoemd. Je doet 5 dagen je best om gezond te eten. De andere 2 dagen in het weekend houdt je er niet zoveel rekening mee. Maar wist je dat deze twee dagen je hele week gezond eten en hard werken teniet kan doen, en je doelen in grote maten negatief kunnen beïnvloeden?

Wist je dat je in deze twee dagen alle calorieën die je te weinig binnen hebt gekregen door alle gezonde keuzes, waardoor je zou afvallen, nu gewoon net zo hard binnen krijgt? Misschien krijg je zelfs nog wel meer calorieën binnen, omdat je deze twee dagen veel meer eet, nu ‘mag’ het immers nog. Je hebt de hele week gezond gedaan en al het lekkers links laten liggen. Maandag begin je weer, dus je geniet er nu nog maar even van… en je neemt nog een extra muffin.

Het resultaat blijft uit. Je ziet weinig verandering in je lichaam, en dat terwijl je steeds 5 dagen per week zo hard je best doet. Dus, wat heeft het dan voor zin om 5 dagen gezond te eten, als het toch niet werkt. En zo val je terug in een on gezonder eetpatroon. Nog steeds ontevreden omdat je je doel niet hebt behaald.

Wat we hiermee willen zeggen, is dat het zonde is om twee dagen al je harde werk van 5 dagen te verpesten. Deze twee dagen doen er toe!! Het weekend is nét zo belangrijk als alle andere dagen in de week. Als je je doelen wilt halen, zal je daar langere tijd 100% voor moeten gaan, dus ook in het weekend, ook tijdens verjaardagen van collega’s en ook tijdens een dagje weg.

Jij kiest je doel, wij helpen je!